woensdag 13 april 2011

East/west (Anastasia)


Uit de verschillende posters die op de site www.movieposterdb.com te vinden zijn, heb ik de poster van de film East-West gekozen die duidelijk uit drie diverse delen bestaat.
Het eerste deel biedt de kritische opmerkingen die met de film zelf en met een actrice die daarin gespeeld heeft (Catherine Deneuve), te maken hebben. Deze opmerkingen creëren verwachtingen bij de toeschouwer, die bijvoorbeeld begint te veronderstellen, dat de film over een bepaalde periode uit de geschiedenis gaat en dat die periode misschien in verband met de naoorlogse tijd staat. (Het laatste wordt duidelijk aan de hand van de kritische opmerkingen die met Catheriene Deneuve te maken hebben).
Het tweede deel van de poster laat drie verschillende scènes uit East-West zien. In twee van deze scènes is de actrice Sandrine Bonnaire aanwezig. Er moet worden opgemerkt dat in het eerste beeld de personage van deze Franse actrice mooi en elegant gekleed is, terwijl in het derde beeld zij een eenvoudig oud jurkje draagt. Bovendien is Sandrine Bonnaire met twee verschillende mannen in deze scènes aanwezig is. Bij de toeschouwer die de bovengenoemde film nooit heeft gezien, kan de vergelijking van deze beelden vragen oproepen. Omdat ik het verhaal van East-West heel goed ken, kan in zonder moeite de conclusie trekken dat de eerste en de derde scènes die op de poster staan, twee verschillende realiteiten presenteren. Namelijk, de realiteit van Frankrijk en de realiteit van de naoorlogse Sovjet Unie. Visueel worden deze twee realiteiten van elkaar gescheiden op de poster door de aanwezigheid van het beeld van Catheriene Deneuve. Deze geniale Franse actrice speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van het verhaal van East-West. Maar er moet worden opgemerkt dat de personage van deze actrice alleen aan het eind van de film verschijnt. Daarom ben ik overtuigd dat het gebruiken van het beeld van een scène, waarin Catheriene Deneuve aanwezig is, kan worden beschouwd als een pure reclamestunt. Deze reclamestunt is bedoeld voor het verkopen van de film met behulp van de grote ster.
Het derde deel van de poster is het meest ingewikkeld. Het bevat verschillende feiten die de toeschouwer moeten overtuigen om naar de film te gaan kijken. Hier kunnen we bijvoorbeeld denken aan de opsomming van de nominaties die ontzettend belangrijk voor de status van de film zijn of aan de namen van de acteurs die in de film hebben gespeeld. Er moet worden opgemerkt dat in vergelijking met het formaat van letters, waarmee de nominaties geschreven zijn, het formaat van letters, waarmee de namen van de acteurs geschreven zijn, kleiner is. Dat kan als een andere reclamestunt worden gezien: in het geval van East-West is het belangrijker de status van de film aan het publiek te presenteren dan de acteurs die niet echt beroemd kunnen zijn voor de toeschouwers van landen, waarin de film wordt gedraaid. Onder de belangrijke namen van acteurs staan de naam van de film zelf en die van de regisseur (Regis Wargnier). Om sterkere indruk te creëren wordt nog in de poster vermeld dat Regis Wargnier de regisseur van de beroemde film Indochine was die the Academy Award heeft gekregen. Aan de hand van deze informatie wort de status van East-West nog hoger.
Het laatste belangrijke element dat in het derde deel van de poster aanwezig is, is een symbool van Moskou, de Pokrovkathedraal. In de werkelijkheid heeft deze kathedraal ontzettend veel felle kleuren, terwijl in de poster hij absoluut rood is. Naar mijn mening moet het beeld van dit symbool van Moskou in verband met de drie scènes die op de poster aanwezig zijn, en de opmerkingen van een criticus worden beschouwd. De Pokrovkathedraal geeft een hint aan de toeschouwer: het verhaal van de film speelt zicht af in naoorlogse Sovjet Unie. Bovendien creëert het beeld van het Russische symbool in de combinatie met de scènes, waarin de Franse actrices aanwezig zijn, bepaalde verwachtingen. Bijvoorbeeld, de toeschouwer kan verwachten dat in de film de confrontatie van de twee verschillende culturen wordt gepresenteerd.
Ten slotte wil ik opmerken dat de poster van de film East-West als best tragisch kan worden gezien. Tragische elementen van de poster worden niet alleen via kleur gecreëerd maar ook via uiterlijk van de personages, via hun “facial expession” en via omgeving.

Dury John, Pham Annika, Watson John, The Film Marketing Handbook (London: Media Business School, 1993), pp. 127-142.

Steiner Wendy, Pictorial Narrativity, in: : Ryan, Marie- Laure ( ed ) Narrative across Media: the Language of Storytelling. University of Nebrasca Press , 2004. p. 145-177.

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bibliografie:

    Dury John, Pham Annika, Watson John, The Film Marketing Handbook (London: Media Business School, 1993), pp. 127-142.

    Steiner Wendy, Pictorial Narrativity, in: : Ryan, Marie- Laure ( ed ) Narrative across Media: the Language of Storytelling. University of Nebrasca Press , 2004. p. 145-177.

    , [8 april 2011]

    BeantwoordenVerwijderen